ekologisk odlad selleri...

igår när jag va ute på prommenad så gick jag samtidigt och handlade. jag är en sån som iaf försöker köpa krav-märkt och ekologiskt och så och igår så stod jag på frukt- och grönsaksavdelningen inne på ica och skulle plocka lite grönsaker och frukt. av en slump så läste jag lite på en utav förpackningarna eller "omslagen" och så fick jag se: ekologisk odlad selleri och så läser jag vidare... från nederländerna. okej, jag förstår att det inte går att odla så mycket här i Sverige på vintern, men hur jälva ekologiskt är det att köpa en selleri som har fraktats i lastbil från nederländerna?! Och vad jag än kollade på så kom det från typ andra sidan jordklotet och ändå påstår dom att det är ekologiskt. visst det kanske är ekologiskt odlat och inte besprutat och skit, men vafan, sellerin har ju åkt aslångt i någon absolut inte miljövänlig lastbil! tycker det är fel att kalla det ekologiskt då faktist.... jag kände faktist lite att varför betalar jag en massa mer pengar på något som är ekologiskt än för något som är lite mer närproducerat och är lite billigare? visst besprutat är det, men iaf.

och så tog jag upp det ämnet nyss på telefonen med mamma och då sa hon att det är samma sak med mjölk o så. asså det finns så få ekologiska mjölkproducenter(heter de så?) så att mjölken kan komma från hela Sverige istället för några mil från ica..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0